Friday, December 23

adik2ku yang lucu

tak tau pasaipa petang2 yg syahdu ni teringat kepada adik-adikku yang disayangi..apatah lagi bila aku selalu bercerita tentang mereka kepasa suami, biasalah bertukar-tukar cerita dengan suami tentang kehidupan sebelom kahwen n masa kecik2...

1st, aku teringat adik aku yg namanya Nurul Huda...masa kami kecik2 dulu, mak ayah bukannya orang senang..jadi nak beli milo sekotak pun sangatlah payahnya, kebetulan adikku yang kakngah ni suka meratah milo n mak mestilah tak bagi, almaklumlah benda mahal n semua adik-adik berebut nak minum milo...jadi adik aku yg namanya nurul huda ni pon kata...mak, besaq esok bila anyah (dia bahasakan diri dia anyah) dah kaya, anyah nak beli milo setin nak ratah...(kesiankan) nak tunggu kaya baru nak bleh beli milo....rasanya la ni dh berpuluh tin kot dia ratah....
satu lagi tentang anyah ni ialah, kalau dulu2 ayah paling suka belikan dia barang sebab dia pandai jaga...even selipar jepun pun kalau ayah belikan, dia akan bawak masuk dalam kelambu...takot org curi...bulan posa plak, biskut empat segi tengok atie makan pon dia simpan dalam lemari lauk, time bukak posa aku pi ambik suruh dia makan...buat muka alalala nak bebai...kalau pi mandi ayaq terjun bertuahnya dia nak mandi, takut...dengaq bunyi mesin pon takut..reyau...semua dia takut..mat gholip takut mesin cukuq rambut tu menurun mama dia la sapa lagi...hahaha

2ndly adikku yg namanya Ammar...masa darjah satu adalah satu sessi orientasi budak darjah satu...aku kakak yg sulung kenalah temankan adik aku ni masuk darjah satu almaklumlah kaklong n aku pun masa tu dh darjah 4, kira senior lah masa tu...masuk ja kelas, muka dia dh sebek semacam..maklumlah anak manja mak...dok dalam kelas reyau n aku yg dok kat luaq jadik gabra...dia reyau punya kuat, nak balik kat mak...nak balik kat mak...tak mau mai skolah...siap depan papan hitam tu reyau jungkit2 kaki....cikgu yg paling garang (teacher zabedah) pun dia tak heran punya nak balik kat mak takmo pi skolah...sampai la ni, takleh pi kemana, nak dok kat mak ja...merap dari dulu sampai la....lani, merap nak kawen plak, sejak2 dh keja tetap ni....

3rd story tentang adikku yg namanya fakhry...masa dia darjah 4 rasanya, masa tu pi sekolah pakai lebai,..kalau tak dak lebai takmau pi skolah...punyalah alimnya dia masa tu, kalau kat rumah plak berebut nak azan kat surau poli..gang ngan pian...masa nak masuk skolah darjah 5 dia request nak bag tarik ( bag yg percaya pada diri dengan harapan dan keyakinan)...reyau bulih2 nak bag tarik..jadi ayahku pun dengan susah payahnya belikan dia bag tarik...pi skolah start new session dengan bangga dapat bawak bag tarik...yalah budak2 bila hajat tercapai sure dia bnagga....satu lagi adikku yg sorang ni punyalah bagusnya bab2 menjaga kebersihan kereta ayahku...Fiat putih...kami ke pedu lake, dia nak termuntah sebab termakan ikan keli, tapi demi untuk takmau mrngotorkan kereta ayah, dia buat teknik kapit mulut agar tak termuntah atas kereta ayah....sampai lani teknik kapit tu masih terngiang2 di ingatan aku.....alhamdulillah fakhry pon dh dapat keja kat TNB...

Yg keempat tentang adikku yg bernama Nurshifa'...adik aku yg paling rileks n slumber je...boleh buat apa saja...otak bijak tapi bab2 berhias memang dia out mandi pon aout jugak...kihkihkih (serupa macam aku ja)....masa kecik2 dulu dia suka panjat almari, nak jadi cerita masa Abah dia tengah solat, dia panjat almari solek....gedebuk jatuh..tak ka tergugat solat si abah tengok anak guling2 sakit jatuh lemari solek....adik aku yang shifa ni lain dari yang lain, remaja mcm dia sibuk dok berbofren sana sini tapi dia tak nak langsung yang dia berangan nak dekat si baddrol bakhtiar tu, ada ka patut suruh mak aku doa pertemukan jodoh dia ngan baddrol bakhtiar...iash2, pening ngan kak shipak ni...

yg kelima tentang adiikku siti zakirah, bijak jugak adik aku yg sorang ni walaupun banyak gajah dlm bilik dia bela.....masa kecik2 dulu dia ni memang manja gila kot...aku ni tukang pi ambik dia skolah, asai pi ambik ja mesti menangis, lambat 5 minit pun nangis...kalau awai renyeh sampai telinga...so ayah mesti tanya aku, harini hujan dak??? selalunya kalau tak hujan pun mendung la....hujan tu maknanya dh nangis, mendung tu maknanya baru nak nangis n kalau cerah tu maknanya happy...masa dia kecik2 dulu pi tuisyen pun mak kena temankan, mak kena dok sebelah dia dengan mak2 sekali pi tuisen patutlah mak pandai bahasa inggeris...sebab selalu kena teman keah pi tuisyen ngan makcik limah...masa tu dia suka kat sorang budak nama dia Sh_ _ _ _.....darjah 6 pun ada Bf....huh....alhamdulillah lani keah dah dapat jadik pelatih kat kolej kejururawatan seremban, dengar2 kata sangkut ngan org jauh...Bf darjah 6 dia tu pi tauk mana tak taulah...hahaha

apa-apapun adik2ku kian membesar dan dewasa...telah menjadi manusia dan remaja...telah tahu mana yang baik mana yang tidak...mudah2an anda semua dikurniakan kehidupan terbaik dan pengakhiran yang baik dalam kehidupan sebelum dan selepas mati...as kaklong, aku mendoakan yang baik2 saja untuk adik2...dan semoga kenangan2 lama kita menjadi tali pengikat ukhuwah yang erat sesama kita....untuk adikk2 yg lelaki, anda adalah wali kepada keluarga, jadilah manusia yang berguna dan berjasa kepada ayah bonda...untuk adikku yang meningkat remaja, kakak shifa' n keah...pandai2lah membawa diri, menjadi remaja hanya sekali..remaja bukan masa untuk enjoy sebaliknya untuk kita memulakan langkah menjadi manusia berguna untuk bangsa, agama dan negara....kalau mencari pasangan carilah yang dapat membimbing kita kepada kehidupan yang lebih baik..CINTA bukanlah segala-galanya....untuk kakngah, apa nak dikata selamat berbahagia n murah rezeki, bahagia selalu...
tempat jatuh lagi dikenang inikan lagi tempat bermain adik beradik.....zaman kecik...zaman yang terindah...kaklong, kakngah, amat n atie (wah nama manja gitu) auw

No comments:

Post a Comment