Tuesday, March 27

yang hidup tetap akan pergi

setiap kita yang hidup pasti akan pergi... pada 21 Mac yang lalu kami suami isteri dikejutkan dengan berita peninggalan ayah mertua aka bapa suami tersayang... ayah meninggal dalam keadaan yang agak mengejutkan memndangkan ayah masih sihat sewatu hujung ajalnya...Doktor mengesahkan ayah terkena serangan jantung 'Acute Myocardial' (tanya misi siti zakirah dia kata sakit jantung yang disebabkan oleh darah tak boleh pam masuk ke dalam jantung)... ayah meninggal kat tempat keja, kesian ayah...dari muda sampai tua kena kerja...en husben dah lama tak bagi ayah keja, tapi ayah berkeras nak keja jugak....arwah ayah mertua aku ni dahulunya seorang nelayan, kerja kuat dari muda... masa mula2 jumpa ayah mertua dulu, hari raya, en husben bawa berkenalan dengan ayah n mak, masa tu masih rumah di tepi laut...best sangat rumah tu..lepas tsunami melanda ayah dengan mak tinggal sehelai sepinggang, dapat bantuan rumah tsunami bukan lagi di tepi laut....1st time jumpa ayah, ayah renung ja muka aku...dia cakap dekat en husben, 'Rabiatul ni akan jadi isteri yang baik mcm mak dia' (chewah, perasan sat) ngeh3......lepas kawen dengan en husben, aku tak rapat sangat dengan arwah ayah, sebab arwah ayah tak banyak cakap...dia sakit, darah tinggi n strok (jenih keluaq ayaq mata tu) so sembang pon sikit2 ja...tapi kalau aku bercerita tu ayah akan ikut gelak...senyum..kalau aku ngadu apa2 pasai en husben mesti ayah akan bising kat en husben....masa aku pregnant nk sidai baju pon ayah tak bagi, lepas tu ayah akan pi market beli udang besaq2, ketam segala mak nenek seafood kegemaran aku (menantu kuat makan), ayah tak pernah berkira bab duit walaupun ayah bukanlah senang sangat...agak sedih sebab tak dapat bersama ayah lama...sekejap sangat...tapi ini mungkin yang terbaik untuk ayah, aku doakan ayah ditempatkan di kalangan orang yang soleh dan bakal menghuni syurgamu ya Allah....al-fatihah..

No comments:

Post a Comment